شما اینجا هستید:

جلسه شب بیست و دوم

بسم‌الله الرحمن الرحیم

شب ۲۲ ماه رمضان ۹۶
رساله ی لقاءالله

?مرحوم حاج میرزا جواد آقای ملکی یکی از مراتب مهم لقاءالله را توبه میداند.در نگاه برخی از فقها گام اول نیست،امّا در نگاه ایشان گام اول است.در تذکره المتقین بهاری همدانی توبه گام اول است،ایشان اعتقاد دارند که توبه محفوف به دو توبه است:

1⃣⬅️طرف اول توبه اینست که خداوند توفیق بازگشت را به شما بدهند.
اینکه میگویند از فلان گناه پشیمانم این پشیمانی توبه اول است که بسیار سخت است.غرور، هوی نفس، بخل و کینه اجازه اظهار ندامت نمی دهد.تا توفیق عذرخواهی و پشیمانی نیاید موفق به توبه نخواهیم شد.

2⃣⬅️ شناخت پیامدهای معصیت است.
بیندیشیم زندگی دنیا موقت است و زندگی اخرت طولانی است.عاقبت این گناه چیست،چه طور میتوان عذاب را تحمل کرد.قران میفرماید اگر ملائکه را بیاورم و ببرم با مردگان هم صحبت کنند باز هم ایمان نمیاورند،چون از پیامد گناه ناآگاهند.

3⃣⬅️تکرار نکند،(و لم یصرّوا علی ما فعل)اگر تکرار کرد،مشخص میشود که توبه اش محفوف به دو توبه نبوده است.
انبیاء هم توبه دارند چون در سخت ترین حالت نباید مضطرب شود.
اولیاء توبه دارند،که چرا برخی ناهنجاری ها به ذهنشان میرسد.
اصفیاء هم توبه دارند که چرا برخی نفس ها به مشامشان میرسد.

❇️توبه خواص اینست چرا به غیر الله مشغول شدم.توبه عوام بازگشت از گناه است.
معرفت حقیقی توبه اینست که اگر کسی مال یتیم خورد درک کند همین الان شکمش پر از آتش است اگر کسی به مجلس گناه میرود بفهمد روی اتش راه میرورد.

✅این که قران میفرماید خداوند توبه کنندگان را دوست دارد،این بشارت برای کسانی است که به معرفت توبه برسند و بدانند اگر توبه نکنند،همین الان شکمشان پر از اتش است و خودشان هیزم جهنم هستند.صرف اینکه بگوید اتوب الی الله فایده ندارد.

✅کسانی که دایماً به پیام معنویت می اندیشند و پیامد معصیت را همین دنیا حس میکنند،بهای معنوی پیدا میکنند کسی جرات نمیکند پیشنهاد گناه به آنها بدهد.

? قرآن هم میگوید کسی که هیبت معنوی ندارد،مثل نابیناست و مدام در معرض خطر هستند و مورد تعرض قرار میگیرند.
به دلیل همین هیبت معنوی مقام معظم رهبری است که وقتی آقای کوفی عنان به ملاقات ایشان آمدند خودشان عرض میکنند که ناخوداگاه دو زانو نشستند.

نظرات کاربران

دیدگاه شما در مورد این مطلب

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران

هیچ دیدگاهی وجود ندارد شما اولین نفر باشید